نگاهی اجمالی به هیروهای TI6

جمعه 1395/06/05 12:17


نگاهی اجمالی به هیروهای TI6

تورنمنت The International 6 پر از بازی های بزرگ بود، به واسطه ی حضور یک پچ عالی و سطح قدرت های به نظر برابر تیم های شرکت کننده. آنالیز تمایل تیم ها به هیروها در این تورنمنت با توجه به گسترش نسبتا یکپارچه ی استفاده از هیروهای مختلف، تقریبا غیر ممکن است؛ حتی در مرحله ی اصلی (Main Event). اگر قبلا  در صورت وارد کردن فشار به تیم ها، هر یک به پیک های راحت خودشان متوسل می شدند، این بار دقیقا برعکسش درست بود! درست روی مرز سقوط، تیم ها مجبور به آزمایش پیک های جدید شدند و تیم های تک بعدی، اولین حذف شده ها بودند.

گوناگونی هیروهای مدنظر برای پیک، کلید موفقیت در این بازی ها بود. اگر چه عملکرد بازیکنان بدون شک مهم است اما بازیکنان تیم ها اغلب در مهارت های بازی، به هم نزدیک بودند؛ بنابراین، مرحله ی drafting  (یارکشی/پیک و بن ابتدای بازی) به طور شگفت انگیزی مهم شد. پیک ها و بن های هوشمندانه و هدفدار برای لحظه های حساس، حتی پیش از شروع بازی ها انجام شده بود.

با این وجود، هنوز هم تمایلات واضحی موقع پیک کردن وجود داشت. بعضی هیروها مناسب موقعیت های بیشتری بودند و اجازه ی واکنش های بیشتری در برابر پیک های حریف می دادند. برخی هیروها برای تکمیل درفت بسیار موفق بوده اند و به برخی هیروها  به شدت بها داده شد اما در نهایت آن قدر خوب از آب در نیامدند.

 

 

رده ی اول: برندگان بزرگ (زیاد پیک شدند و زیاد هم پیروز)

استراتژی های Drow Ranger معمولا با تهاجم سنگین در اوایل بازی و ترکیب تیمی بر پایه ی ریسک زیاد-پاداش زیاد پیوند خورده است. گرچه بعد از این تورنمنت، این مسئله از بین رفت چون ثابت شد که این هیرو می تواند سلاح مناسبی در تمام بازی (اوایل،اواسط و اواخر آن) باشد و به جز موقعی که با initiator های قوی در همان موقع درفت ضدحمله بخورد، می تواند به عنوان یک core به شدت قوی عمل کند. یکی از دلایل عمده ی محبوبیت این هیرو، اسکیل Precision Aura ، یک باف(buff) فراگیر در کل نقشه بازی برای هم تیمی های ranged به همراه یک سلاح آزادشدنی (active همین اسکیل) است. این اسکیل رویارویی های نامساعد را در سایر لین ها در اوایل بازی ممکن می سازد و به شکلی نامحدود آن قدر افزایش می یابد که حتی Puck می تواند به یک اتکر با راست کلیک تبدیل شود. روشی که عموما با این هیرو بازی شد بر اساس زمان رسیدن او به لول 6 و گرفتن اسکیل آلتیمیتش بود ؛ موقعی که Drow Ranger به این سلاح بسیار قدرتمند برسد ، معمولا فاز laning برای او تمام شده به حساب می آید و تیم جمع می شود تا اعمال فشار در نقاط مختلف نقشه بازی را شروع کند. اسکیل Precision Aura اتک دمج بالایی را تضمین کرده و هم چنین روند پیشروی لین ها را عوض می کند ؛ کریپ های ranged به کمک دمج اضافه ای که می گیرند گرچه بعید به نظر می رسد که بتوانند جلوی یک split-pusher کاربلد را بگیرند اما به طور مشخص موجب نگه داشتن لین های خالی از هیروها و در نتیجه، دفاع از تاورها خواهد شد. گذشته از این، ترکیب Aghanim’s scepter + Mjollnir برای این هیرو، یکی از موثرترین وسایل برای مقابله با هیروهای ایلوژن دار است ؛ زیرا که بیشتر آن ها آرمور بالا اما HP نسبتا پایینی دارند که باعث تاثیر زیاد مجیکال دمج Mjollnir می شود. علاوه بر این، با اتک اسپید بالا و تیرهای split شونده، Drow می تواند به سرعت تمام creep wave  دشمن را نابود کند. سرانجام، این هیرو برای حل برخی از مشکلاتی که هیروهای core تانک دارند مانند کمبود شدید اتک دمج، عالی است. Medusa در اواخر بازی به شدت وحشتناک خواهد شد اما در همان اواخر بازی حتی موقعی که 6 آیتم خود را بسته، دمج او به یک دشمن نسبتا کم است. Precision Aura این امکان را به Medusa و سایر هیروهای مشابه می دهد تا کمبودی احساس نکنند.

Shadow Demon شاید نماد این دوره از مسابقات به حساب بیاید. 70.83% پیروزی(win rate) برای این هیرو در مرحله ی اصلی، خود گویای همه چیز می باشد. این هیرو یک ساپرت به شدت همه فن حریف است که با هر هیروی core جفت می شود خصوصا با آن هایی که رشد stat  بسیار خوبی دارند. این هیرو می تواند 150% دمج یک هیرو را در قالب دو ایلوژن استفاده کند و خودش هم درگیر نشود. برای هیرویی با این حضور قوی در آخر بازی، Shadow Demon به طور تعجب آوری در اوایل بازی هم بسیار کارآمد است. Disruption یک ترکیب خیلی خوب برای اسکیل هایی است که اجرای درست آن ها دشوار باشد و Shadow Poison تبدیل به یک nuke قدرتمند غیرقابل پیش بینی می شود. به طور کلی، این هیرو اسکیل هایی با ریسک کم-پاداش زیاد داراست که چندکاره هم هستند. هم چنین این هیرو می تواند وقتی تیمش جلو افتاده، دمج تیم خود را تسهیل و هنگامی که تیم مقابل جلو افتاده است، آن ها را از برتری بازدارد. او می تواند Aura های قوی را برای مدت زمان نسبتا خوبی از بین ببرد و در اوایل بازی حکم فرمایی کند و هم چنین آخر بازی خوبی هم داشته باشد، چون آپگرید Aghanim’s Scepter اسکیل آلتیمیتش می تواند با توانایی های passive قوی مقابله کند و به تیمش امکان kite بازیکنان melee core دشمن را بدهد[kiting به معنای از کار انداختن و از بین بردن هیروی دشمن با حفظ برتری attack range (فاصله ای دور از دسترس دشمن)است مثلا sniper می تواند در برابر troll warlord  این کار را به راحتی انجام دهد].

 

رده ی دوم: انتخابات به جا (کم پیک شدند اما زیاد پیروز)

تغییرات مثبتی که روی Sand King صورت گرفت گرچه به مرور زمان بود اما قطعا او را به پیکی هراسناک و با توانایی بالا در زنده ماندن تبدیل کرد. اگر او قبلا فقط به عنوان roaming support و یا jungling support بازی می شد، اکنون معمولا مثل یک core استفاده می شود و تقریبا در همه ی لین ها و نقش ها ظاهر می گردد؛ البته به جز نقش کری اول. چیزی که این هیرو را بسیار محبوب گرداند، تغییرات اسکیل Caustic Finale بود. این تغییرات در چند پچ قبلی صورت گرفت که باعث تبدیل او به ابزاری قدرتمند برای آزار دشمن و فارمینگ شد. slow افزوده شده، کارایی بیشتری به او داده است و در عین حال، آپگرید Aghanim’s Scepter او را در برابر هیروهای ایلوژن دار و split-pusher بسیار باارزش جلوه می دهد.  هنگامی که به عنوان core بازی می شود، Sand King می تواند با وارد آوردن دمج زیاد و داشتن initiation range بالا به سرعت از کنترل حریف خارج شود. او هم چنین بازدارنده ای قوی در برابر تیم های بر پایه ی pushing است و در لحظات سخت بازی خود را نشان می دهد. مهم تر از سایر موارد این است که در برابر او ضدحمله ای نمی توان ترتیب داد؛ سرعت travel بالا و cast point صفر برای Burrowstrike  مستعد یک initiation سریع است که واکنش به آن تقریبا غیر ممکن می شود که به خاطر شعاع پوششی خوب و مسافت عالی، چندین هیروی دشمن را از کار می اندازد. علاوه بر این قابلیت های گریز این هیرو به طور واضحی سبب موفقیت بیشتر او گشته است.

قضیه برای Huskar تفاوت دارد.  او ابتدا به عنوان بخشی از استراتژی های نامرسوم شروع کرد و باعث مجازات تیم هایی می شد که حواسشان به گشت زنی در نقشه بازی نبود. اما به تدریج طی مدت بازی های TI ، انتخاب او به عنوان یک پیک مناسب برای موقعیت مناسب انجام می شد؛ حتی بدون جفت شدن با Dazzle  یا Oracle. این هیرو دمج زیادی وارد می سازد و طاقت قابل توجهی در برابر مجیکال دمج داراست که باعث به دست گرفتن روند بازی و حکم فرمایی در اوایل بازی می شود.  او می تواند سریع تر از اغلب هیروهای core پا بگیرد ولی برخلاف باورهای عمومی، به زانو درآوردن او به سختی سایر هیروهای قدرتمند core نیست. سرعت اتک او و قابلیت heal و nuke آزاردهنده ی او  در سراسر بازی با ارزش می ماند. گرچه این هیرو به شدت در برابر دمج های غیر مجیکال آسیب پذیر باقی می ماند و بعید به نظر می آید که بتواند پا به پای کری های متداول در آخر بازی حرکت کند ولی باز این کنترل او روی ضرب آهنگ بازی آن قدر هست که اجازه طولانی شدن بازی را هرگز به دشمن ندهد. اگر این هیرو تهاجمی و البته هوشمندانه بازی شود، می تواند هیولایی بی چون و چرا باشد؛ حتی در بازی هایی با درفت های مشکل.

 

رده سوم: هیروهای بیش از حد بها داده شده (زیاد پیک شدند اما کم پیروز)

هیروهای این گروه بسیار زیاد مورد استفاده قرار گرفتند اما نتایج شگفت انگیزی نگرفتند. در حالی که نتایج آن ها خیلی بد هم نبود اما درصد پیروزی 44 تا 46 درصدی برای آن ها سوالی در ذهن می سازد : پیک زیاد این هیروها چه توجیهی دارد؟

درمورد Io شاید موجه باشد. این هیرو راه های زیادی برای برنده شدن باز می کند و موقعیت های پیروزی غیرقابل پیش بینی خلق می کند. با دانستتن این موضوع، تیم ها به ندرت اجازه ی باقی ماندن این هیرو از فاز دوم بن به بعد را می دادند، به خصوص در مقابل تیم هایی که بازی خوب آن ها با این هیرو، شناخته شده بود. هنگامی هم که اجازه پیک کردن آن را می دادند، تیم مقابل با پیک هایی که جلوی Relocate را تا حد امکان بگیرد، ضدحمله می زد. با توجه به این که دیگر کارها و موقعیت های این هیرو در میان بازیکنان کاملا شناخته شده بود، می توانیم علت win rate نسبتا پایین او را درک کنیم؛ تیم ها یاد گرفته اند که جلوی Io چطور بازی کنند و یا مطمئن بودند که می توانند Io حریف را از صحنه خارج کنند. البته هنوز همه ی بازیکنان حرفه ای هم به طور کامل به این هیرو تسلط ندارند و این هیرو ریزه کاری های زیادی برای آموختن دارد که زمان زیادی را می طلبد.

از طرفی قضیه ی Ogre Magi تقریبا ساده است. این هیرو که به طور عمده به خاطر buff قدرتمندش پیک می شد، سبب پا گرفتن یا به اصطلاح online شدن سریع تر بازیکن core تیمش با قدرت بالاتری می شد. مشکل او مکررا بر سر دمج خود Ogre Magi بود چون او قادر به وارد آوردن دمج ناگهانی و قدرتمندی است اما نه وقتی که تمرکز اولیه اش روی Bloodlust باشد. به عنوان فعال کننده ی بازیکن core تیمش، Ogre Magi به طور خاصی ندرخشید. اثرات Bloodlust تا اندازه ای قابل مقایسه با Inner Beast Aura است اما Beastmaster موقع درگیری چیزهای بیشتری ارائه می دهد، چه از نظر دمج ،چه بازده و یا حتی از نظر vision. با وضعیت فعلی و با مورد استفاده ترین روش بازی او، Ogre Magi جانشین نسبتا ضعیفی برای Beastmaster است، Beastmasterی که می تواند حاکم قدرتمند لین خود در برابر دشمنان ضعیف تر باشد و در عین حال core هم نیست.

در انتها  Batrider گویا تنها در جای مناسب خود قرار نگرفته است چون جدیدا بیشتر تمرکز او را روی توانایی هایش برای نجات گذاشتند. راه های نجات زیادی در کل بازی وجود دارد و حیف است که  Batrider برای این منظور استفاده گردد چون اگر نتواند با اسکیل هایش به از پا درآوردن فوری یک یا دو هیروی دشمن کمک کند، دیگر زیاد مطرح نخواهد بود و قادر نیست برای تیمش در موقعیت های 5v4 کاری کند. این هیرو مدل بازی برتری جویانه ی خوبی در لین خود داراست اما نیاز دارد تا برایش stack  هم بکنند، چیزی که در این TI کمتر دیده شد و تمرکز اصلی او روی کنترل روند بازی صرف شد[کمپ های stack شده بیشتر در اختیار کری های تیم ها قرار گرفتند]. بدون توانایی خاصی برای offlane کردن کم خطر، core هایی با دمج ناگهانی بالاتر یا با قابلیت رقابت بالا در برابرش از او پیشی می گرفتند و تیم های کمی تا پایان تورنمنت او را در لیست خود نگه داشتند.

 

کلام آخر

متاسفانه بهترین تورنمنت سال های اخیر تمام شده است و در طول مسابقات هم شاهد اطلاعیه هایی بودیم، پس آینده ی خوبی را با دو هیروی جدید برای بازی متصور باشید. Underlord که آمد [فقط تو رو خدا انقدر زیاد تو بازیای Allpick برندارینش-__- چون به کار تیمی قوی نیاز داره] و دیگری هم Monkey King که هنوز باید بیشتر با او آشنا شویم اما می توان حدس زد هیرویی core با قابلیت گمراه کردن است و به نظر اسکیل هایی شبیه Phantom Lancer وTreant Protector داشته باشد.

پس از آپدیت بسیار خوب 6.88 به نظر می رسد valve به یک فرمول جادویی برای بهتر و متنوع کردن بازی دست پیدا کرده است. بیایید امیدوار باشیم این روند در همه ی آپدیت ها ادامه پیدا کند چون Dota 2 تا به حال اینقدر خوب و متعادل نبوده است.

ترجمه و تغییر از : Talizzman

 

 

نویسنده: معین صمیمی
Talizzman

برای ثبت نظر باید از طریق حساب استیم خود به سایت وارد شوید.


نظرات کاربران

۱ سال قبل
underlord اوایل خیلی pick میشد ، الان خداروشکر نمیبیننش انگار!! در کل خیلی مفیده برای تیم.