تاریخچه‌ی دوتا – قسمت اول

سه شنبه 1392/11/08 02:00


تاریخچه‌ی دوتا – قسمت اول

در اینجا قصد داریم در یک سری از مقالات به تاریخچه‌ی دوتا و چگونگی ایجاد این بازی و تکامل آن در طول زمان بپردازیم. در این سری مقالات به جزییات در مورد تمام اتفاقاتی که از پیدایش سبک بازی دوتا تا به امروز افتاده‌است و چگونگی تکامل آن تا نسخه‌های امروزی دوتا و دوتا2 (و همچنین بازی‌های مشابه) می‌پردازیم. این موضوع را از آن نظر جالب یافتیم که بسیاری از بازیکنان دوتا تمایل به دانستن پیشینه‌ی این بازی دارند و سوالاتی زیادی برای هواداران دوتا ایجاد می‌شود. برای مثال: پدیدآورندگان اولیه‌ی دوتا چه کسانی هستند؟ سبک بازی دوتا از کجا آغاز شد و چه بازی‌هایی در چه زمانی از آن الگو گرفته‌اند؟ آیا Leauge of Legends  و Heroes of Newerth (معروف به LoL و HoN) برگرفته از دوتا هستند یا برعکس؟! کدام تیم‌های مشهور دوتا در دوره‌های مختلف موفق بودند؟ کدام بازیکنان مشهور دوتا در دوره‌های مختلف در این تیم‌ها بازی کردند و برنده‌ی جام‌های گوناگون شدند؟ چگونه دوتا در مناطق مختلف جهان فراگیر شد؟ در هر دوره‌ای چه سبک بازی و استراتژی خاصی در دوتا رایج بود؟ و بسیاری از سوالات دیگر از این دست، که علاوه بر اطلاعات عمومی می‌تواند در دانش بازی و مهارت شما نیز تاثیر مثبت داشته باشد. ما با گردآوری چند منبع و جستجو در منابع مختلف تلاش نموده‌ایم اطلاعات جامعی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. در این مقاله، قسمت اول تاریخچه‌ی دوتا را به شما عزیزان تقدیم می‌کنیم. به امید آن که مطلوب نظر شما واقع شود.

برای دانستن تاریخچه‌ی دوتا و دوتا 2، باید از بازی StarCraft شروع کنیم؛ شاهکاری از کمپانی Blizzard که هنوز هم یکی از پرطرفدارترین عنوان‌های بازی در سراسر جهان است. در اوایل دهه نود بود یک تدوینکننده‌ی مپ (Map Modder) به نام Aeon64، مپی با نام Aeon of Strife را بر روی StarCraft ارائه داد. در این مپ که تا 4 بازیکن می‌توانستند در آن با 4 قهرمان (Hero) بازی کنند، تعداد نامحدودی از نیروهای دشمن (Creeps) از ساختمان‌های اصلی دشمن به سمت ساختمان‌های بازیکنان حمله می‌کردند و این 4 قهرمان باید به کمک نیروهای خودی که البته از نیروهای دشمن ضعیف‌تر بودند از این ساختمان‌ها دفاع می‌کردند و به سمت ساختمان‌های دشمن حمله‌ور می‌شدند. در نهایت بازی با تخریب ساختمان‌های اصلی یکی از طرفین و یا مرگ هر 4 قهرمان به پایان می‌رسید. در نسخه بعدی AoS قهرمانان می‌توانستند به صورت 2 به 2 در روبروی هم بازی کنند.

با معرفی شاهکاری دیگر از Blizzard به نام Warcraft 3: Rain of Chaos در سال 2002، مپ AoS به این بازی منتقل شد. به دلیل امکانات بیشتر در پلت‌فرم این بازی، قابلیت‌های جدید بسیاری به بازی اضافه شد. بسیاری از مکانیک‌های بازی‌های امروزی همچون دوتا 2 برای اولین بار در این نسخه از AoS دیده شد، برای مثال به دست آوردن طلا (Gold) و تجربه (Experience) با وارد کردن ضربه‌ی نهایی به نیروهای دشمن، به دست آوردن مهارت‌های تازه و قوی‌تر کردن آن‌ها با بالا رفتن Level و خریدن آیتم‌های گوناگون برای قهرمانان، همگی از این موارد است.

پس از AoS، شخص دیگری به نام Kraukef یک مپ جدید به نام Valley of Dissent را بر پایه آن ساخت و پس از آن فردی به نام Eul (یول) با ایده گرفتن از آن، مپی را به نام Defense of the Ancients ساخت و نام DotA برای اولین بار وارد عرصه‌ی بازی‌های رایانه‌ای شد.

وقتی Warcraft 3: The Frozne Throne در سال 2003 توسط Blizzard، که جز شاهکار تحویل جامعه‌ی بازی نداده، منتشر شد، Eul نسخه جدیدی از آن را نیز ارائه کرد و آن را DotA 2: Thrist for Gamma نامید. نسخه‌ای که به اندازه نسخه‌ی اول موفق نبود. پس از آن Eul از این عرصه ناپدید شد، اما خوشبختانه تصمیم گرفت که کدهای مپ را باز (open-source) کند. این بدان معنی بود که بقیه می‌توانند راه او را ادامه دهند و دوتا را پیشرفت دهند. در دوتای امروزی یک آیتم به افتخار Eul وجود دارد که نام آن Eul's Scepter (که ممکن است به نام Cyclone هم آن را بشناسید) است.

پس از Eul، نسخه‌های متعددی از مپ دوتا به روی TFT ساخته شد که شاید مشهورترین آن‌ها Dota EX بود. دیری نگذشت که DotA یکی از محبوبترین بازی‌ها روی Battle.net بود. چیزی که باعث شد DotA Allstars در فاصله‌ای نه چندان دور پا به عرصه بگذارد و تاریخچه دوتا را وارد مرحله‌ای جدید کند.

در قسمت بعدی، به چگونگی شکل گیری DotA Allstars، ظهور Guinsoo و تغییراتی که او در دوتا ایجاد کرد، و در نهایت وارد شدن IceFrog و ایجاد اولین مپ‎‌های مسابقاتی دوتا می‌پردازیم. در صورتی که مایل هستید هرچه زودتر قسمت دوم تاریخچه‌ی دوتا را روی وبسایت ایران دوتا 2 (اینجا) ببینید، با پسندیدن و به اشتراک گذاشتن این مقاله از ما حمایت کنید. هدف ما ایجاد یک فضای آموزنده و مفید در میان جامعه دوتا در ایران و ایجاد محتوای آموزشی و خواندنی درباره‌ی دوتا، و در نهایت حرکت به سوی محیطی حرفه‌ای تر و فعال‌تر در عرصه‌ی بازی‌های رایانه‌ای است. ممنون از این که با ما همکاری می‌کنید.

شاد باشید و از بازیهایتان نهایت لذت را ببرید

برای خواندن قسمت دوم تاریخچه‌ی دوتا به اینجا مراجعه کنید.

 

نویسنده: ایران دوتا 2

برای ثبت نظر باید از طریق حساب استیم خود به سایت وارد شوید.