دوستان عزیز،
حدود هفت سال پیش که وبسایت ایران دوتا2 را راه‌اندازی کردم، در آغاز مسیر مهاجرت بودم و در تنهایی غربت. علاقه‌ام به دوتا فراتر از یک سرگرمی بود. ترکیب عجیبی ازعشق و اعتیاد که شاید بسیاری از شما مشابهش را تجربه کرده اید و شاید گاهی از این که دیگران درکتان نمی‌کنند ناراحت یا عصبانی می‌شوید. برای من، دوتا یادآور روزهایی بود که ساعتها در کنار دوستان در سایت کامپیوتر دانشکده می‌نشستیم، برای هم کُری می‌خواندیم، بازی می‎کردیم، تحلیل می‌کردیم، تماشا می‌کردیم، از هر دری می‌گفتیم و حتی گاهی درس و دانشگاه را قربانیش می‌کردیم. دوتا برای من محور اصلی همان باهم‌بودن‌هایی بود در دوره‌ای که عبورش نه تنها دردناک بود، بلکه سایه‌ی غربت را سنگین‌تر می‌کرد. وقتی پس از چند ماه هم‌خانه‌ی جدیدم که امریکایی بود دوتاباز از آب درآمد، رفاقتمان به سرعت قوت گرفت و دوتا دوباره قسمت مهمی از زندگیم شد. واقعا تامل‌برانگیز است که یک بازی به سادگی می تواند دو نفر را از دو نقطه‌ی متفاوت جغرافیایی و فرهنگی به سرعت با هم آشنا کند. در همین دوران بود که از علاقه‌ام به دوتا و تجربه‌ام در نرم‌افزار و توسعه وب، و نیازم به ارتباط با جامعه‌ی ایرانی همسن و سالم، پروژه‌ی ایران دوتا2 متولد شد و چند سال به اشکال مختلف در کنار درس و کار مرا به خودش مشغول کرد. با این که سال‌هاست هیچ فرصت و زمانی برای پیش‌برد سایت نداشته ام و زیر بار مسئولیت‌ها دوتا را به طور کامل –اگرچه به سختی- ترک کردم، این سایت کماکان هر ماه میهمان هزاران بازدیدکننده است که خیلی‌هاشان مثل برادر کوچکتر خودم ده سال یا بیشتر از من جوانترند و علاقه‌شان به دوتا من را به یاد سال‌های پیش خودم می‌اندازد. چند ماه پیش که شغلم در مایکروسافت را ترک کردم و به همراه یکی از دوستان یک استودیوی بازی‌سازی در سیاتل راه‌اندازی کردم، یکی از اهدافم از این کار اختصاص وقت بیشتر به مسائلی بود که برایم مهم‌تر و جذاب‌تر است. ارتباط با نسل جوان(تر) ایران که سالهاست از آن دور بودم یکی از این مسائل است. یک صفحه‌ی اینستاگرام باز کردم تا در آن درباره‌ی فراز و نشیب‌های زندگی، تحصیل، کار، بازی، هنر، سفر و همچنین برخی از چیزهایی که دوست داشتم سالها پیش کسی به خودم می‌گفت صحبت کنیم. یکی از مسائلی که دوست دارم راجع بهش صحبت کنیم تجربه‌ام در زمینه‌ی اعتیاد به دوتا و تعادل بین تفریح، مسئولیت‌ها، روابط و سایر ابعاد زندگی است. چیزی که برای خودم سختی‌ها و درس‌های زیادی به دنبال داشته. اگرعلاقه مندید و دوست دارید در ارتباط باشیم، این صفحه اینستاگرام را دنبال کنید.

لینک صفحه اینستاگرام

لینک وبسایت شخصی (فعلا به زبان انگلیسی ولی به زودی بخش فارسی هم اضافه می کنم)

به امید دیدارتان، معین

تاریخچه‌ی دوتا – قسمت دوم – دوران Guinsoo وظهور IceFrog

چهارشنبه 1392/11/09


تاریخچه‌ی دوتا – قسمت دوم – دوران Guinsoo وظهور IceFrog

برای خواندن قسمت اول تاریخچه‌ی دوتا به اینجا مراجعه کنید.

در این قسمت، از چگونگی ایجاد نسخه‌ی Allstars آغاز می‌کنیم. پس از آن که نسخه‌های مختلف دوتا در Battle.net به محبوبیت بالایی دست یافت، دو نفر به نام Meian و Ragn0r با جمع‌آوری قهرمانان جذاب از نسخه‌های مختلف، نسخه‌ای جدید از دوتا ساختند که به همین دلیل Dota Allstars نامیده شد. اولین نسخه در سری Allstars با نام Dota Allstars Beta v0.95 در سال 2004 منتشر شد. نسخه‌ی مهمی که باعث شد بعدها Allstars به عنوان محبوب‌ترین سری دوتا پذیرفته شود. این سری به تدریج بهبود یافت و پیشرفت داده شد تا زمانی که در نسخه‌های 4.xx به شهرت زیادی دست یافت.

در این زمان بود که اسطوره‌ای (البته در عرصه‌ی دوتا) به نام Guinsoo پا به عرصه گذاشت و پس از ایجاد Dota Allstars v3.0d، سریعا نسخه‌ی 4.0a را هم در بهار سال 2004 منتشر کرد. اولین نسخه‌ای که روشان (Roshan) در آن حضور داشت. روشان در واقع نام توپ بولینگ Guinsoo بود که خودش روی این کاراکتر بازی دوتا گذاشت.

پس از آن با انتشار نسخه‌های 5.xx نشانه‌های پختگی در بازی دوتا حاضر شد. حالت مسابقاتی این مپ پایدار (stable) شد و مسابقات دوتا وارد عرصه شدند. در این دوره بود که خلاقیت‌های زیادی به دوتا اضافه شد و با زیاد شدن هواداران این بازی حجم کار برای Gunisoo بالا رفت. او که در Clan TDA حضور داشت، دو نفر از هم‍‌تیمی‌هایش به نام‌های Neichus و IceFrog را برای کمک فراخواند. و این‌جا بود که نام IceFrog وارد عرصه‌ی دوتا شد.

اولین قهرمان جدید در سری 5.xx، Tidehunter بود که در نسخه­ی 5.74 اضافه شد و پس از آن Ursa Warrior و  Atropos (یا همان Bane) در نسخه­ی 5.75، و سپس در نسخه­ی 5.76 بود که Keeper of the Light، Tinker، Ogre Magi، Pudge 2.0 وSand King به دوتا اضافه شدند و اکثر قهرمانان قدیمی برای تعدیل بازی تضعیف شدند.

آخرین نسخه‌ی سری 5.xx که c5.84 بود یکی از مهمترین نسخه‌های دوتا بود. نسخه‌ای که مسابقات بزرگ و سازماندهی شده با آن آغاز شدند و به عبارتی اولین نسخه‌ی پایدار مسابقاتی برای دوتا محسوب می‌شود. حتی مدتها بعد زمانی که نسخه‌ی 6.2x آمده‌بود، هنوز بسیاری نسخه‌­ی 5.84 را به عنوان نسخه­ی پایدار مسابقاتی می­شناختند. قطعا بسیاری از بازیکنان قدیمی دوتا (شاید خود شما) اولین بار با این نسخه جذب دوتا شدید.

یک نکته‌ی جالب این است که 5.84c واقعا توسط Guinsoo منتشر نشده نبود و در واقع یک روسی به نام True.Rus با رفع مشکلی در 5.84b نسخه­ی c را به صورت غیررسمی منتشر کرد و با بهینه‌سازی کد، زمان Loading را از حدود 3 دقیقه به زیر 20 ثانیه کاهش داد.

تصویر از  Guinsoo در سمت چپ

تصویر از Guinsoo در سمت چپ

در این دوره اولین فروم مربوط به دوتا توسط تعداد کمی از دوتابازها به نام 9nid شروع به کار کرد. با گسترش وارکرفت 3، دوتا نیز پرطرفدارتر شد و 9nid گسترش یافت. اولین لیگ دوتا توسط Clan TDA شکل گرفت و وبسایت Dota-Allstars.com به عنوان صفحه­ی رسمی دوتا ساخته شد. وبسایتی که بسیار پربازدیدکننده شد و از مرز یک میلیون بازدید در ماه گذشت. (متاسفانه این وبسایت بعدها در سال 2010 (احتمالا به دلیل مشکلات مالی) کار خود را متوقف کرد و وبسایت PlayDota.com جایگزین آن شد. این زمانی بود که Allstars از نام دوتا حذف شد.) IGS (سندیکای بین­المللی بازی) از سال 2004 میزبان مسابقات دوتا شد و هر ساله به تعداد تیم‌های مسابقات افزوده می‌شد. در این مرحله و در اواخر سال 2004 بود که دوتا به سطح جدیدی از محبوبیت رسید و در حال رشد سریع بود. در اوایل سال 2005 بود که Guinsoo به دلیل اعتیاد به World of Warcraft از دنیای دوتا خداحافظی کرد و دوتا را به دو همکارش Neichus و Icefrog سپرد. Neichus رهبری پیشرفت دوتا را بر عهده گرفت و قهرمانانی همچون Earthshaker، Tiny، Chen 2.0، Stealth Assassin 2.0، Phantom Lancer، Enchantress، Enigma، Axe، Shadow Fiend، Visage 2.0، Weaver، Bloodseeker و Dazzle اضافه شدند. پس از چند نسخه Neichus هم از پروژه‌ی دوتا دل­زده شد و IceFrog را با دوتا تنها گذاشت...

این هم از قسمت دوم تاریخچه‌ی دوتا. امیدوارم که از این سری مقالات راضی باشید و از خواندن آن‌ها لذت ببرید. در قسمت بعدی به چگونگی عملکرد IceFrog در راس کار، تیم‌های نوظهور و افزایش بیش از پیش محبوبیت دوتا در نقاط مختلف جهان می‌پردازیم. در قسمت بعدی پیشینه­ی شکل­گیری دوتا پایان خواهد یافت و وارد دوره­های مختلف بازی دوتا، استراتژی‌­های هر دوره و مشاهیر هر دوره خواهیم شد. قسمت­های جذاب دیگری به زودی در راه هستند. لطفا نظرات خود را در همینجا یا در فیسبوک برای ما ارسال نمایید و با حمایت از ما و اشتراک­گذاری مقالات در این مسیر با ما سهیم باشید. برای دیدن قسمت سوم تاریخچه‌ی دوتا اینجا را کلیک کنید.

شاد باشید و از بازیهایتان نهایت لذت را ببرید

نویسنده: ایران دوتا 2

برای ثبت نظر باید از طریق حساب استیم خود به سایت وارد شوید.


نظرات کاربران

۳ سال قبل
خیلی مقاله ی خوبی بود لذت بردم ممنون از زحمات شما
۳ سال قبل
دمتون گرم خیلی سایتتون عالیه!